Alternativa ELECTRICA

Nu e cel mai bun moment pentru cumpararea unei masini. Si ma refer la o masina noua. Cine cumpara una la mana a 2-a, se regaseste mai greu in pielea cumparatorului mandru, satisfacut pe deplin. Altul s-a bucurat la achizitionarea ei, de expresia “Plec sa-i fac rodajul”!

Benzinarele si clasicele motoare Diesel au fost puse la colt complet nemeritat. Sau e cumva ca-n viata: hotii semnificativi sunt lasati sa-si continue activitatea iar micii gainari umplu puscariile insalubre. Vapoarele, Camioanele si Avioanele lumii polueaza straturile atmosferice vai mama lor, dar se pune reflectorul pe masinile mici, pe turismele care, in ultimii 20 de ani, au fost aspru imbunatatite exact pe linia eliminarii noxelor, astfel incat un TurboDiesel rafinat (Common Rail, BlueTech sau stiu eu cum se mai numeste alternativa acum verde) emite mai putine noxe decat un benzinar comparabil.
Asadar, daca Costel vrea masina noua, pentru ca a implinit 18 ani si-i cumpara tata sau pentru ca a implinit 50 si vrea si el sa-si ia ceva nou, de calitate, ce ar merita sa studieze?

Aceasta este cheia in care pornesc la drumul unei analize la care voi reveni cand vor fi noutati dar nu voi edita/modifica acest articol. El ramane baza de pornire, iar elementele ulterioare i se vor adauga firesc, in abordari digerabile (sper).
Inca ceva: am demarat studiile pentru acest articol dupa ce am vazut, la IAA 2021, Munchen, ca pot configura scaunul si pozitia la volan pentru Dacia Spring astfel incat sa imi fie confortabil si am putut lua loc si in spatele scaunului de sofer! Plus ca exista si un portbagaj decent. Deci Dacia Spring nu e deloc un nou Matiz asta cum au spus haterii si cum au lasat unii sa se inteleaga.
Pentru inceput, anexez doua tabele, tocmai ca sa fie mai usoara parcurgerea. Am trecut doar sumele confirmate sau promovate de comerciant, dar oricine poate estima avantajul programului Rabla sau Rabla +. Iar acolo unde am trecut sume, sunt rotunjite pentru ca sa fie mai usoara perceptia. E important de precizat asta. Ambele tabele pornesc de la Dacia Spring, masina electrica pe care orice locuitor normal al planetei ar trebui sa o cumpere, ca sa scape de corvoada si mai ales de cheltuielile blocajului in traficul urban aglomerat. Nu ca singura lui masina, in niciun caz! Autonomia limitata restrange focusul de utilizare strict la oras, in urmatoarea filozofie: 200 de km se parcurg intr-o saptamana, asadar toti cei care stau la casa pot decide joi spe vineri noaptea de incarcare si, teoretic, bateria tine pina joia urmatoare. Pentru cei care stau la bloc nu incape in discutie varianta unei maisni electrice, locul de parcare negarantat si eventualul cablu scos ridicol pe geam elimina complet optiunea electrica. Dar cine sta la casa si are curte poate rezerva, daca are, desigur, 8000 de EUR pentru o masina electrica, unde nu exista CUTIE DE VITEZE, nici nu se face SCHIMB de ULEI, unde nu exista RACIRE CU APA iar intretinerea tine strict de directie, legatura cu solul si vopsea sau caroserie. E insa ceva la polul opus: blocajele din trafic nu sunt liniare, adica nu oprim si stam asa 10 min dupa care pornim la drum. Nu. Mergem jumatate de m, oprim, ascultam muzica, merge dezaburirea, farurile, clima sau caldura… nu e simplu sa fi masina electrica!

Deci de la Dacia Spring pornim, iar cine simte ca poate mai mult are cateva alternative despre care vom aprofunda zilele/saptamanile care urmeaza. Ca nu pare sa fie nicio graba, eu personal am impresia ca 2035 se va transforma in 2050 da limita de comercializare a masinilor pe benzina si motorina deci orizontul schimbarii depaseste ciclul de viata al oamenilor ajunsi acum la cel putin 40 de ani. Pentru cei care isi vor lua masina in 2050 o vor folosi cel putin 10 ani, si cine garanteaza ca va mai intelege ceva din mediul inconjurator peste 40 de ani? Adica va mai conduce, atunci, o masina sau alta…

Radu Micu, jurnalist auto din 1992

Care este orizontul de cautare pentru oamenii obisnuiti care vor ACUM sa isi cumpere masina noua? Ce alternative palpabile au ei?

Erata: Nissan Leaf e 36 de mii de EUR iar la 23 de mii au ajuns dupa ce au aplicat toate discounturile posibile, inclusiv Rabla + si alte cateva. N-ar fi fost rau sa dea pretul de pornire, cum face lumea civilizata, si apoi sa spuna ce discount-uri se aplica. Deci pretul de 23 de mii se muta pe ultima coloana si se inlocuieste cu 36 de mii. Ca asa inteleg unii sa isi atraga clientii, dupa care se mira…

PPS: La fel si Nissan Micra, 13.510 EUR e pretul cu toate discounturile aplicate deja. N-am sa inteleg niciodata apucaturile astea…