Utilizare/Regenerare Peugeot 208e

Am condus Peugeot 208e

Modurile Normal/Sport/Eco și Super Economic

Una dintre surprizele semnificative ține de tehnică și de principiile cunoscute pentru mașinile electrice, sau cel puțin pentru primele generații. Existau atunci două faze, de accelerare și de frânare. Se spunea chiar că pedala de frână e relativ inutilă, mașina frânează când nu accelerează, frânarea efectivă devenind o opțiune doar atunci când regimul de viteză nu a fost bine setat.

Se mai simte asta și acum, pe modul Super-Economic. E un detraliu aparent ascuns, pe care, intuitiv, nu îl observă nimeni. Motorul electric nu are nevoie de o cutie de viteze, folosește liniștit toată plaja de turații de la 0 la să zicem 20.000 de rpm, chiar dacă reperul maxim este ales aleator. Nu-l dați la știri, am fixat doar un superlativ suficient de îndepărtat de turația de 2500-3000 pm unde se cere schimbarea treptei de viteze la Diesel sau 4500-5000 rpm la benzinare. Așa cum se tot spune, există tehnologie de regenerare a energiei degajate la frânare, fenomen atenuat binișor la modurile ECONOMIC, NORMAL SAU SPORT dar sesizabil dacă se activează modul Super Economic. Aici e secretul: în staționare, selectorul din zona schimbătului de viteze trebuie pus în poziția P, prin acționarea unui buton lateral și mișcarea selectorului în față. Și mai în față e poziția de mers înapoi. Dacă se trage maneta înspre șofer, din Parcare/Neutru, se trece în modul Drive (unde există cele 3 moduri de conducere, selectabile printr-un alt buton). Dar dacă se mai trage o dată de selector în sus, modul Super Economic se activează, deși n-am văyut nici un martor care să ateste asta. Nu se vede, dar se simte! Abia atunci, când mașina nu este accelerată, ea execută imediat frână de motor și reîncarcă bateria. Există un mod de afișare pe tabloul de bord, unde se vede fluxul verde, egenerativ, în rest fiind flux albastru, în sens invers, de consumator. E cumva!

Am constat că acest mod super economicos nu întrerupe admisia de călduă ambientală în habitaclu, deși acționarea pompei de căldură este un mare consumator de energie. Dacă se oprește manual ventilatorul de călduă se mai câștigă în planul autonomiei. Interesant este faptul că și în acest mod, la apăsarea bruscă a accelerației, mașina țâșnește, dar atunci ne luăm adio de la economie. Facilitatea este impusă din rațiuni de securitate, dacă trebuie să accelerazi violent o poți face, nu poate să ți se refuze posibilitatea pentru că este activat, nu-i așa, modul Super Economic și, la nevoie, să nu te poți feri, pin accelerare, de un obstacol periculos.