Opel Ampera-e la răscruce de drumuri

Text, voce și cut de Radu Micu. Imagini de producător

Artificiile s-au stins. Repoterii nu mai intreabă acum ce va face PSA cu noua sa achiziție numită Opel. Blitzurile aparatelor de fotografiat se orientează deja în alte direcții. Recepția este gata. Acum începe lucrul!
Opel Ampera-e este un monovolum electric despre care se știa demult că vine dar nimeni nu anticipase furtuna. Trebuie să reziste și se impună ca navă amiral a noului fel de a privi automobilul. Din acest punct de vedere începe și bine și prost. Arată la fel ca o mașină, ceea ce e bine. Arată la fel ca celelalte, ceea ce e prost. Acu-i acu!

4,16 cm înseamnă 14 mai puțin decât Meriva. 5 uși, 5 locuri. So far so good!
E varianta nemțească, scuzați, franțuzească a americănismului Chevrolet Bolt EV. Serios! Chevrolet ține de GM iar Opel acum de PSA. Detaliile nu le știm. Oare vor avea voie francezii să vândă asta? Sigur că e gata de aventură, și industria auto e pregătită să dea benzina sau motorina pe o pală de vânt dar cu toate astea n-o face. Încă nu a venit momentul. Și mai dă și semne evidente de întârziere.
Opel Europe crede că vânzările debutează în 2018. Nu e clar: crede sau speră?
Modelul se vinde așa cum e în Germania: planurile sunt planuri. Business-ul este business. Se vinde și în Olanda, Norvegia și Elveția, poate cele mai elevate piețe europene. Costă 40,000 EUR și desigur este lipsit de șanse la orice comparație cu un automobil de aceste dimensiuni și cu arhitectura actuală; încă valabilă până la noi ordine.
Comparat cu BMW i3 Ampera-e câștigă detașat măcar la aspect. Unii pur și simplu nu pot trece de asta în orice analiză a modelului born electric al mărcii bavareze. Dar fiecare pasăre pre limba ei piere.
Bateria este de 60 kWh, suficientă pentru o autonomie de 520 km în teste, deci probabil cam 400 de km la un utilizare normală. Organismul european de atestare fixează autonomia la 380 de km. Și nici în acest caz adevărul nu e la mijloc. Poate, cu un rulaj atent, se atinge autonomia de 400 de km. Nu mai mult.
Dar la această oră puțini constructori oferă modele electrice cu o autonomie mai bună. Reținem Tesla. Alții încă optimizează.
Ampera-e vine cu 204 CP și imprimă sprintul la prima sută de km/h în 7,3 secunde. Tot atâta poate și un Audi Q2 TDi de 190 CP. Constructorul german sau francez, depinde cum se va tranșa asta la negociere, Opel oferă 4,5 sec. pentru accelerația de la 80 la 120 km/h. Este fix atâta cât raportează Renault Clio RS 200 EDC. Interesant!
Încărcarea se poate face atât pe bază de curent continuu (rapid) cât și alternativ (încet sau mediu în timp). Nu există date oficiale despre timpii de reîncarcare dar speculațiile indică de la 26 de ore varianta cea mai lentă până la 1 oră și 12 minute pentru varianta super fast. Bateria este LG Chem, aceeași folosită și de Renault pe Z0E.
Accesorizarea este comună cu gama actuală de modele Opel: frânare de urgență, detectarea pietonilor, a pericolelor aflate în unghiul care nu se vede, păstrarea benzii de rulare, radar pentru mersul înapoi și alte banalități uzuale. Adăugăm o funcție cu adevărat avangardistă: Sistemul multimedia IntelliLink conectat la On Star prin care proprietarii pot contacta centrul de asistență la nevoie și care se alertează automat în caz de accident, transmițând cu precizie poziția mașinii. Sigur, brânza e pe bani iar banii la ciobani. Doar ei cresc oi. Așa e la noi.
Post scriptum: la Apple e la fel, cu CarPlay iar la Google de asemenea, cu Android Auto.
Acum spuneți repede: e bine sau e rău? Direcția e sigur asta.