Ce masina? Am poposit in herghelia Peugeot

Am intrat pe site-ul Megagrup, concesionarul/reprezentanta Peugeot la Timisoara, sa vad ce fel de modele comercializeaza acum cu sigla schimbata sa marcheze parca noua era a industriei auto. Electrice, hibride, pe care ma asteptam sa le gasesc acolo dar care nu se inscriu in est-etica acestui articol foileton. Cautam modele care sa straneasca interesul unui cumparator matur, de 50 de ani, cu setul de anticorpi activi si care vrea sa mai conduca linistit o vreme fara sa sparga o banca inainte. Am parcurs toata lista si am ajuns la un 508 aka 508 SW cu automatica in 8 rapoarte si motor de avion, Euro 6 de 1600 cc si 360 CP, PHEV, deci Plugin hybrid. Nu va suparati, nu ne trebuie. E aproape 70 de mii de EUR si nu-i sigur ca, daca spargem o banca, gasim destui bani in sertare.
Are sistem START-STOP, obligatoriu, de altfel, 2 porturi USB pentru pasagerii din spate, climatizare in 2 zone si difuzoare de aer pentru bancheta spate, iluminat interior cu LED, scaune fata incalzite si care fac masaj ca o blonda sarguincioasa, frana de parcare actionata electric deci lipsa frana de mana si alte triunghiuri sau usi fata spate fara rama de geam, despre care am mai vorbit de multe ori.
Deci nu.
Asa ca mergem la vecinul 308 SW, care arata a FIAT, a Chrysler, seamana cu Opel dar nu e ceea ce a fost odata 308, poate cel mai frumos agregat vreodata realizat. Nici sigla nu spune nimic asa, acolo. Va fi mult mai greu sa se impuna, nu arunca ancora in porturile obisnuite.
Ignor hybridul si ma opresc la benzinar, despre Diesel acum nu se cade sa vorbim ca a calcat stramb si schipateaza. Desi e cam tot acolo cu pretul: 27,400 EUR cel mai spartan, 34,500 EUR cel mai dichisit. Cutie automatica in 8 rapoarte. Pentru manuala de 6 avem acadeaua 24,600 EUR, 110 CP si foarte putine dotari. Dar e firesc, cine cauta pretul corect nu poate fi chitibusar la detalii. Desi diavolul e in detalii!
In standardul gamei avem centuri si airbag-uri cum cere legea, deci foarte corecte, detector de presiune in pneuri, ESP cu Hill Assist, deci nu aluneca in spate la pasajul Jiul, sistem ISOFIX ca e obligatoriu si el, fara frana de mana ca e de parcare, electrica, deci de nefolosit la modul de performanta si kit de reparatie pana, de unde inteleg ca nu are niciun fel de roata de rezerva.
La siguranta mai atrag atentia sistemele de Active Safety Break, regulator si limitator de viteza, detectorul semnelor de circulatie si alerta la depasirea limitelor legale, alerta la risc de coliziune si franare automata pe timpul zilei (!). Si noaptea? I se cere soferului sa fie atent la drum?

Masina alerteaza la nerespectarea benzii de circulatie, dar trebuie sa aveti incredere ca marcajul e aplicat corespunzator.
Producatorul se mai lauda cu asistent la parcare spate, faruri si stergatoare cu aprindere automata. Cel mai spartan model mai ofera putine functii, cum spuneam, dar vine cu pornire fara cheie, volan imbracat in piele, asistenta de parcare fata.
Sistemul de recirculare a aerului apare doar la al doilea nivel de echipare, Confort, ceea ce ridica un mare semn de intrebare: deci la Active Pack e obligatorie inhalarea gazelor la un eventual harb plasat mai in fata la un semafor? Serios? Si cum adica doar aici apare grila de ventilatie aer?
De la urmatorul nivel de echipare, Allure Pack, unde e Stop & Go pe cutia de viteze automata: mentine automat viteza vehiculului la referinta definita de sofer si regleaza automat viteza pentru a mentine o distanta de siguranta fata de vehiculul din fata, in conformitate cu setarile facute de sofer (este acomodarea cu viitorul autonomus driving). Mentine si regleaza viteza pana cand vehiculul se opreste.
Vehiculul porneste din nou automat daca oprirea a fost mai mica de 3 secunde.
Cu functia de 30 km/h pe cutia de viteze manuala: Dupa franare si incetinire sub 30 km/h, regulatorul de viteza se opreste, soferul trebuie sa preia controlul, apasand pedala de ambreiaj si franare pana cand vehiculul se opreste. (Asta e printre avantaje sau e disclaimer?)
Abia la GT apar bare longitudinale pe plafon, dar mi se pare ca au doar rol estetic. Cum abia aici apar covorase? Facem pariu ca e vorba de covorase personalizate GT? Sau ce, modelele inferioare se livreaza cu covorase de cauciuc? Posibil, dar improbabil.
Clean Cabin (Sistem de purificare a aerului) cu detector de particule in habitaclu. Si adica ce face, daca in fata s-a protapit un camion? Nu mai porneste? Sau accelereaza singur? Fuge, pleaca de acolo?
Deci versiunile superioare nu m-au convins. De ce 35 daca numai asta e diferenta fata de 27? In mii de EURO desigur. Nu stiu. Poate ma convinge un Drive Test. Dar vreau si-si!
Na, 208 hatchback are prezentarea cu care m-am obisnuit, dar estetica merge si ea spre neispirat desenatul 508. Macar sigla cu leutul e la locul ei. Doamne Ajuta! Si culoarea galben mustar de prezentare e foarte buna.
Motorul de 1.2 L 75 CP Manual in 5 rapoarte se da la 18.600 EUR, ne referim mereu la pretul final, cu TVA. Firmele au departamente de research si pot calcula esentialul. Plus ca acolo interesele primeaza.
Exista si cutie automatica pe 1.2 L, e cea in 8 trepte, motorul e setat la 100 CP dar costa cel putin 23.000 EUR. Si asta e singurul benzinar inainte de avioanele hibrid. Asa cum am spus, la HDI nu ne mai uitam. Iese din scena si o sa ne lipseasca mult. Noile motoare electrice sunt cu totul altceva.
Dati-mi voie sa nu comentez optionalele si functiile de pe 208. Nu apare nimic nou. Industria nu stie ce sa faca acum cu benzinarele, daca la Diesel ne uitam deja urat sau nu ne mai uitam deloc.