2008: un 0 în + contează!

Aflat la cea de-a doua generație, Peugeot 2008 are menirea de a atrage clienți rafinați într-o lume dominată de pretenții peste medie și de a le oferi celor convinși de atuurile brandului că progesul nu se oprește niciodată. Prima generație a apărut în 2013 iar a doua în 2020, cu prețuri care pornesc de la 17.969 EUR cu toate taxele incluse pentru benzinarul de 1,2 L 100 CP (15.100 EUR + TVA).

Observ că nu există așa zisul chilipir: față de prețul menționat, ca intrare în gamă, avem etajul următor care adaugă 30 de Cai Putere aceluiași motor, iar cine vrea și transmisia EAT8 automatică în 8 rapoarte crește miza până la 17.800 EUR plus TVA (21.182 EUR TTI).

Urmează alte 3 niveluri de echipare (primele 4 sunt Active și Active Pack respectiv Alure și Alure Pack), diferența fiind făcută de algoritmul descris mai sus plus câteva opționale selectate de fabricant ca fiind cele mai potrivite la respectivul nivel de adresare. Vârful gamei e ușor diferit ca filozofie: există 2008 GT 130 CP,  jante de 17, transmisie manuală în 6 sau Automatică în 8 trepte ( EAT8), la 19,500 EUR respectiv 21.200 EUR iar cine vrea vârful de gamă al benzinarelor merge la GT Pack, EAT8 la 22.350 EUR plus TVA, unde sistemul activ de menținere a vitezei de croazieră e inclus în standard iar jantele sunt pe 18 inch.

Deși am remarcat calitatea sistemului audio instalat la bord, înțeleg că se poate alege suplimentar sau mai bine zis opțional varianta sistemului WiFi Focal pentu 851 EUR: avem acolo 10 difuzoare, dintre care 4 tweetere și 4 woofere, plus un subwoofer și un difuzor central, toate în habitaclu. Există un 3008 astfel dotat în showroom. Am pus același stick pe care l/am ascultat în 2008, am pornit și… era discotecă în toată zona. Fabulos ce bine sună. Cred că m/ar certa foarte tare Tinu dacă mi-aș lua așa ceva… El tocmai se pregătește să inaugureze garajul de tuning audio… Ce să mai… La valoarea investiției de achiziționare a unei mașini,  plusul de 851 de EUR mi se pare perfect justificat. Eu n-aș ezita nicio măcar o clipă!

Din literatura de specialitate reiese că suspensia a fost ramforsată sport pentu a se transmite mai bine forța de mișcare spre puntea activă, nu mi s-a părut sesizabilă sau deranjantă diferența, iar greutatea totuși redusă, de numai 1,2 Tone la acest gabarit crează un comportament agil și ușor manevrabil.

Dimensiunile conturează un organism robust: 4,3 m lungime, 1,77 m lățime și 1,53 m înălțime. A crescut lungimea și lățimea cu 14,1 respectiv 3,1 cm iar înălțimea a pierdut 4 pentu a păstra un aspect mai sportiv. Am avut o ușoară problemă de adaptare la rigorile de acces, podeaua fiind ridicată iar plafonul coborât. Reglajul volanului, în sus și în jos dar mai ales în adâncine poate rezolva problema, sau o poate complica. Dacă s-a gândit cineva să creeze un sistem care să retragă volanul la intrare/ieșire și să îl aducă în poziția de operare la punerea contactului, mult bine a făcut!

Ampatamentul de 2,61 m a cerscut și el cu 6,8 cm, iar asta se regăsește în dimensiunile habitaclului (bancheta spate a primit mai mult spațiu, ocupanții locurilor din față aveau deja destul). Portbagajul a crescut cu aproape 100 de L, are acum 434 și multe spații specifice de depozitare sau fixare.

Renault Captur, Skoda Kamiq, Opel Mokka și VW T-Roc sunt principalii rivali. Față de fiecare, 2008 este mai lung, cu 7 cm (Captur, T-Toc) sau chiar 15 cm (Mokka).

Anumite medii trec printre concurenți noul Ford Puma și bătrânul Nissan Juke, dar am rezervele mele. Nu le-aș compara decât numai dacă e musai neapărat. Au filozofii complet diferite, data nașterii de asemenea… simpla asemănare a dimensiunilor nu mi se pare că ar fi relevantă aici.     

N-am abordat deloc gama Diesel, prezentă cu 8 versiuni de echipare/propulsare, față de gama benzinarelor, care are 14. Toate sunt versiuni BlueHDI iar prețurile se încadrează între sub 20 și puțin peste 28 de mii de EUR, cu Toate Taxele Incluse. Dar după ce am testat asiduu gama benzinarelor, mi se pare că nu se mai impune tehnologia Diesel, oricât de bine ar fi fost (și chiar a fost!) îmbunătățită tehnologia (într-o direcție care însă nu favorizează dinamica, ba dimpotrivă). Deci, dat fiind contextul internațional, rigorile de lege și stres-ul climatic, benzinarul se impune categoric.

Fac precizarea că abordez prețurile de listă, față de care se aplică mai multe reduceri specifice, de la caz la caz.

Cel mai ieftin BlueHDI dezvoltă 110 CP, tramsisie manualîă în 6 trepte, cel mai ușor de achizițional model EAT8 (transmisie automatică în 8 rapoarte) fiind propulsat de 130 de CP și costă 25,514 EUR TTI.

Toate vârfurile de gamă au transmisie automatică dar motor peste 130 de CP nu există în gamă, decât varianta electrică de 136 CP (la care nu ne referim acum).

Toată gama are puntea față activă, nu există altă variantă.  Dar a fost implementat sistemul Advanced Grip Control, care, odată activat, ajută la coborârea pantelor și știe să gestioneze situațiile de drum acoperit cu noroi, nisip sau zăpadă (există un selector dedicat, același care setează modurile Normal, Eco sau SPORT).

Am remarcat garda la sol, de 17 cm crescută cu puțin față de generația precedentă. Captur are 17,4 cm iar Mokka 15,8 cm gardă la sol. Verificați așadar felul în care faceți accesul, e posibil să vi se potrivească mai bine 3008, care este mai mare și din acest punct de vedere. E o chestiune de alegere, desigur. 5008 e deja de altă categorie, dar… există și asta!

Cu toate că garda la sol de 17 cm o poate recomanda, nu trebuie considerat 2008 un SUV care să se descurce de minune pe teren accidentat, adresabilitatea lui este alta și se referă la traficul civilizat.

Față de 208, cu care împarte platforma CMP, 2008 este cu 24,5 cm mai lung, 2,5 cm mai lat și cu 10 cm mai înalt. Interiorul este, desigur, mai spațios. Poate spațiul pentru picioare e aproximativ același dar loc pentru cap e mai mult. Și portbagajul este mai mare, plus că e mai înalt. Diferența de preț dintre 208 și 2008, la echipare similară, e de 1500 – 3000 EUR, cu precizarea că 208 nu are toate versiunile de putere disponibile pe 2008. În următoarea secvență video puteți analiza comportamentul rutier și reacția la diferite situații din trafic.

Radu Micu, Oglinda Retrovizoare, www.ogr.ro