Mașina Anului 2021: candidat Hyundai i20

Eveniment superlativ organizat de APAR: Asociația Presei Auto din România. Radu Micu, Oglinda Retrovizoare la Radio Timișoara din 2001 este membru al juriului național. Jurizarea va avea loc după sesiunea de testare națională din 9 decembrie 2020, la Academia Titi Aur. Până în ziua votării vor fi disponibile prezentări similare pentu toate cele 7 candidate.

Cea de-a 3-a generatie a modelului Hyundai i20 oferă motoare pe benzină la prețuri ce încep sub reperul de 15 mii de EURO, dar motorul de 100 de CP sare binișor peste acest reper! Presa europeană a analizat gama și a costatat că noua generație costă cu 2000 de EURO mai mult într-o comparație versiune cu versiune, motorizare cu motorizare. Modelul a ajuns în showroom în Octombrie 2020.

This image has an empty alt attribute; its file name is Hyundai_i20N_01.jpg

Dimensiuni: 4.04m lungime (+5mm), 1,75m latime (+16 mm) si 1,45 m înaltime (-24 mm). Ampatamentul este de 2,58m (+10mm)

Noutățile vin atât la motorizare cât și la echipamente.  Vârful de gamă este i20 N, are tracțiune pe puntea față, transmisie manuală și 204 CP. Poate fi tratat separat, ca un model de sine stătăror (așa cum sunt versiunile ST de la Ford sau GTi de la VW). Motorul pe benzină de 1,6 L în 4 cil. Turbo Aspirat dezvoltă 204 CP la turație mare, de 5500-6000 rpm și are cuplul de 275 Nm în plaja 1750-4500 rpm. Este oferită doar transmisia manuală în 6 trepte, care se regăsește și pe alte modele din gama actuală dar care a fost ramforsată pentru această plajă dinamică. Modelul oferă funcția de Start Lansat, prin care mașina pornește ca din pușcă, la maximum de potențial, fără ca roțile să rupă aderența.

Există 5 moduri de conducere, care pot fi accesate de la selector: Normal, Eco, Sport, Neutral si Custom. Fiecare adaptează controlul stabilității, sunetul eliberat de eșapament, asistența coloanei de direcție și modul de transmitere a puterii. În plus, controlul stabilități poate fi editat separat, pentru a imprima exact comportamentul dorit, dar funcția este extrem de periculoasă pentru categoria de vârsta fragedă, fără experiență (pentru teribiliști). Comportamentul modelului, la limita aderenței, este fundamental pentru stăpânirea unui bolid.

Pentru modelul standard, evoluția la interior este frapantă iar funcțiile multimedia pot, de asemenea, distrage atenția de la conducere (chiar dacă vorbim aici despre mai puțini Cai Putere).

Există senzația că rulajul este mult mai controlat și cumva atenuat (mai lin) față de generația precedentă. Observația nu acoperă și vârful de gama, N-ul.

Bancheta spate oferă spațiu mai mult, în declarațiile fabricantului, dar măsurătorile făcute de presa de specialitate nu confirmă avantajul, fiind vorba despre spații similare pentru genunchi și alte niveluri de măsurare. Volumul portbagajului a crescut la 351 L de la 326 L, ceea ce este greu de contestat chiar dacă e la fel de greu de măsurat. VW Polo oferă tot 351 L iar SEAT Ibiza 355L. Renault Clio ofera doar 340L.

Sistemul de Infotainment este unul deosebit, foarte complex, iar funcțiile disponibile sunt variate (inclusiv comenzi vocale în limbile de largă circulație). Nivelul de echipare este peste așteptări, fiind aferent mai cu seama nivelului entry level premium (Audi A1 sau SEAT Leon). Dar habitaclul este penalizat de plasticul tare la atingere, omniprezent. Concurenții mai inspirați au spart monotonia prin diverse inserții de calitate, care ar fi completat senzația de rafinament de la bord.

Motorizarea vine cu 4 niveluri, toate pe benzină. 1.2 MPi normal aspirat de 84 CP deschide lista, urmat de 1.0 T-GDi de 100 si 120 CP, ambele cu Turbo și ambele cu o versiune care oferă hibridizare ușoară la 48 de V. Aceste două versiuni beneficiază de un motor electric menit să ofere un plus de putere motorului principal, la nevoie. Hibridizarea ușoară se diferențiază de hibridul clasic (sistemul de pe Toyota Prius de exemplu) prin faptul că, în acest caz, motorul electric nu propulsează niciodată de sine stătător, ci intervine mereu ca asistent, ca surprlus, pentru motorul principal. In acest caz, motorul electric functionează ca generator, înlouind alternatorul.

Cotația ecologică a tuturor versiunilor este bună sau foarte bună. Producătorul spune ca hibridizarea ușoară oferă o economie ușoară de combustibil, de 3-4 %.

Jantele disponibile sunt de 15, 16 si 17 inch.

Transmisia este manuală în 5 trepte la 84 CP, manuala în 6 sau automatică în 7 rapoarte, cu dublu ambreiaj, pentru celelalte 4 versiuni. Versiunile cu hibridizare usoara oferă o funcție nouă, Intelligent Manual Transmision: există un ambreiaj electronic prin care se deculpează motorul de la sistemul de transmisie fără să trebuiască apasată nicio pedală în acest sens. Altfel spus, modelul ruleaza în zona neutră chiar dacă e selectată o anumită treaptă (ceea ce favorizeaza înaintarea prin inertie simplă, un fel de plutire din navigatie).