Am făcut un test: 1000 de km autonomie cu clasicul TDi de 2L din gama VAG, cel mai mare producător mondial de automobile al momentului. Mă rog, al acestor ani. Timișoara-Kosice și înapoi. 445 km pe drumul cel mai scurt, prin Oradea, sau 550 km pe autostrada spre Budapesta. Am ales pima variantă. Iar la întoarcere am ales un drum virajat pe dealurile Slovaciei, unde peisajele rurale sunt pitorești. Au ieșit 900 de km, cu alimentare de bază la Timișoara iar apoi la revenirea acasă la Arad. Mi-a fost teamă de traficul din Timișoara, ajunseserăm aproape de orele de vârf ale după-amiezii și n-am rămas niciodată în pana prostului. 900 de km cu 250 de lei, am atașat și chitanța din benzinărie. Fără griji.
Alternativa ar fi care? Să parcurg 100 de km și să caut o priză de 220V? Serios? Și să stau cât, 4-5 ore cât se încarcă? Pe banii cui (stau și încarc)? Sau să mă bazez pe ei când jură că bateriile astea moderne țin 500 de km? Utilizând sau nu farurile? Ascultând sau nu muzica preferată (unul dintre motivele pentru care aleg să parcurg distațe lungi cu mașina, sonorizarea sună foarte bine, tubul de bass intră discret atunci când trebuie să completeze lispsa frecvențelor date de difuzoare)… Cu sau fără aer condiționat dacă se va face cald?
În 2005 mă aflam în America și se vobea despre amplasarea bateriilor undeva sub mașină astfel încât să se poată înlocui la stațiile de alimentare în 2-3 minute, complet automatizat. E floare la ureche să se facă asta din punct de vedere arhitectural sau ingineresc. Dar nu se vrea. Pentru că unii închiriază bateria (aka Renault) alții o vând cu totul (aka Ford). Iar cele închiriate au reguli stricte, serii personalizate etc. Henț!
Există o mare problemă derivată: fabricile de automobile sunt clar supradimensionate. Sute de mii de oameni lucrează să asambleze mașini pe care nu le mai cumpără nimeni. Pentru că, da, oamenii au acum destule. Și cu oamenii din sistem ce se va întâmpla? Pâine de pe masa lor cine și cum o va finanța? Are oare rost să se construiască mașini clasice pe aceleași principii? Dacă s-ar face trecerea la electrice… ar fi o idee. Dar stai, rafinăriile sunt încă disputate cu arma în mână, se mai duc războaie pentru rezervele de țiței, sfârșitul e aproape dar nu este încă aici! Vor renunța oare milionarii țițeiului să își valorifice averea numai de dragul milioanelor de muncitori care și-ar păstra locurile de muncă asamblând electrice, nu clasice?
Pe urmă… cât costă? Tehnologia Turbo Diesel este dezvoltată de zeci de ani, s-a lucrat enorm la acest capitol tocmai pentru reducerea emisiei de noxe. Iar acum, când CO2 este ținut sub control și un TDi emite mai puțin decât un benzinar, acum ei au inventat vapori de azot tocmai ca să poată turna gaz peste un foc stins? Dar cine pune azot în rezevoare și de ce?
Roșu din prima!
Articol de Radu Micu la 23 martie 2017