Fiţe pe care încă nu le ştim

BMW include tehnologia 5G în viitoarea gamă de SUV-uri full-electric iNext care se va lansa în 2021. Tabloul de bord include funcţii integrate acesteia, miza fiind pusă pe actualizări şi adaptări făcute de la distanţă. Vor fi aplicaţii şi soft-uri care vor putea să modifice inclusiv comportamentul rutier, într-un mod foarte asemănător codec-urilor din industria calculatoarelor.
Este clar că se insistă pe atractivitatea conexă a maşinilor electrice, trecerea de la benzină/motorină la curent nefiind capabilă să atragă interesul unui număr suficient de mare de cumpărători.
Liderul domeniului de tehnologizare, Tesla, oferă deja o funcţie de actualizare automată tarifată cu 10 dolari lunar. Kitul de accelerare oferit de asemenea clienţilor pretenţioşi costă 2000 de Lire Sterline şi se plăteşte o singură dată, la achiziţie sau, desigur, ulterior (disponibil pe Model3).
Multe modele Tesla sunt eligibile deja funcţiei autonome, pentru deplasare fără asistenţă din partea şoferului, ceea ce se va tarifa cu 7000 de dolari când va fi adaptată legislaţia pentru această facilitate.
Actualizări şi diversificări digitale oferă sau tatonează şi alte branduri cu pretenţii. Audi va oferi cumpărătorilor de e-tron un sistem complementar de iluminare controlat la distanţă prin Audi Connect. BMW insistă pe magazinul virtual Connected Drive. Pentru suma de 279 de EUR hărţile se actualizează automat fără acţiunea proprietarului şi sistemul de asistenţă vocală se menţine mereu la cele mai avansate funcţii disponibile.
Mercedes atrage altfel fanii mobilităţii la 297 de EUR: Track Pace pentru proprietarii modelelor AMG (tunerul casei): parcursul este inregistrat si marcat pe hartă, performanţele sunt contorizate asemănător curselor auto iar informaţiile relevante sunt transmise şi instantaneu prin head-up display.
Sigur că rămânem de căruţă, lumea evoluează în vreme ce noi suntem, cu maşinile, tot la nivelul rudimentar <Cât bagă?> Sau <Da rezistă?>
Atrage atenţia declaraţia făcută recent de Andrew Poliak, şeful departamentului tehnologic la Panasonic Automotive în America de Nord: <Porsche va prefera mereu să vândă o maşină de 1000 de ori decât să vândă 1000 de maşini!> Pf, e cumva…
De fapt sistemele de ride sharing şi micro-mobility reduc valorile vânzărilor clasice de maşini şi schimbă priorităţile. Dar a închiria o maşină pentru 2 săptămâni în loc de a o cumpăra nu echivalează cu a o vinde la fiecare închiriere. De acord, până în punctul în care operăm cu funcţii virtuale, cu atracţii pe care fiecare le vrea personalizate, adaptate, speciale. Asta costă! Pe aceeaşi maşină…

Luigi Ksawerz Luca, director de mobilitate la Toyota Europe, a declarat că industria s-a străduit mult să asigure intreconectarea maşinilor. Acum că a reuşit, apar oportunităţi nebănuite.

E ca şi cum aţi ridica o casă şi constructorul v-ar face, în secret, o cameră tehnică dotată cu funcţii avangardiste despre care oricum habar nu aveaţi. Dacă v-ar fi cerut voie să facă asta şi ar fi explicat ce, probabil că 80% ar fi refuzat. Aşa, după ce văd chestia, mai puţin de 20% s-ar mai uita la bani… Unde încape o casă, e mereu loc de o cameră tehnică avangardistă. Aşa şi la cumpărătorii de maşini fiţoase: că de aia nu-şi iau Sandero…

Aceste divagaţii sunt de dată recentă, mai exact de când Uniunea Europeană a adaptat legislaţia şi a cerut producătorilor de automobile să acopere o plajă largă de cerinţe stricte de conectiviotate şi securitate. Lucrurile nu sunt, deşi par, nu sunt făcute de amorul artei. Toate maşinile trebuie să lanseze apeluri SOS automate la nevoie. Şi încă, maşinile comunică între ele. Cea care vine din locul unde merge cea pe care o întâlneşte pe drum îi spune într-o clipă tot ce trebuie să ştie despre traseul de urmat. Deocamdată nu se traduc aceste informaţii pe limba utilizatorilor (indiferent dacă se află sau nu la volan) dar este foarte important să reţinem că maşinile ştiu!!!

Un studiu realizat de compania Gartner estimează că în 2023, 53% din datele operate 5G vor veni din industria de automobile. Ceea ce este pur şi simplu colosal. Maşinile vor fi conectate la tot felul de servere şi de asemenea maşinile vor fi conectate între ele. Deocamdată puteţi răspunde cu <Pentru că se poate!> la întrebarea <Dar de ce se face asta?> însă răspunsul se va nuanţa pozitiv în fiecare an de acum încolo. Pentru că, da, schimbarea de registru a început! Nu mai trebuie decât să ştim să ţinem pasul. Sau să putem…

Închidem cercul şi revenim la marca bavareză, prima care va oferi standardul 5G, de 10 ori mai rapid decât precedentele. La mintea noastră de acum, asta s-ar traduce prin hărţi cu o definiţie mult mai bună, acces la o bază de date video de înaltă calitate dar şi procedeul de comunicare între vehiculele din aceeaşi familie. Al maşinilor care se cunosc, al celor care vorbesc aceeaşi limbă. Dar ce, când ieşiţi în oraş, vorbiţi vrute şi nevrute cu toţi oamenii pe care îi întâlniţi? Aiurea…

Radu Micu, Oglinda Retrovizoare, Septembrie 01, 2020