VinFast to Paris!

Mii de mopede, atelaje de marfă puțină tractate care încotro, câteva “Toyote” vechi, biciclete, pecupeți… iată un decor obișnuit pentru Vietnam: trafic haotic dar deloc agresiv. Ba dimpotrivă!
Toyota are o cotă de piață de 23% a unei piețe de automobile… atâta câtă e. Ford controlează 12 procente din aceeași piață. Dar economia vietnameză crește mai repede decât spun prognozele. Sunt investiții majore care tocmai au format și acolo o clasă de mijloc (nu era!) și aceasta crește vertiginos. Oamenii scot capul și se uită. Pretențiile lor cresc. Războiul și efectele sale sunt gata! Importatorii simt aer de primăvară dar producătorii din China vecină știu că nu au nicio șansă: cele două popoare nu se plac între ele. Dar deloc! Războiul dintre ele din anii 80 a lăsat urme, ca și disputa pentu teritorii. Plus că vietnamezii (vecinii, deh!) nu cred în calitatea fabricatelo chinezești. De ce nu se miră nimeni?
Așadar, VinFast se bazează pe tehnologia germană, premium, quality for everybody else.
Din 4 în 14 octombrie vor fi expuse la Paris Expo Porte de Versailles primele 2 roade ale dragostei vietnamezo-germane. Un sedan bazat pe Seria 5 și un SUV derivat din X5. Sigur că nu e voba de actualele platforme bavareze, iar designul a fost lăsat la discreția asiaticilor. 62,000 de vietnamezi au votat bucată cu bucată cum să arate modelele lor naționale iar echipa de designeri a încercat să pună struțo/cămila pe 4 roți. Au ținut sau nu cont de voturi: ei bine nici întrebarea asta nu e de strictă actualitate.

Încă ceva și se vede clar în fotografie: dacă nu le iese cu producția de automobile nemțești, vietnamezii își fac imesiat orezărie! Adică nici nu mai trebuie să facă ceva în direcâția asta, o au și gata. Probabil că nu trebuie decât să culeagă roadele, orezul crește de la sine. Așa e și cu mașinile astea, pentru concepere cărora nemții s-au scremut la greu. Acum, că le-a trecut vremea… cine să se mai uite la ele? Și ce să facă cu ele, pe câtă vreme lumea evoluată vrea mereu altceva. Nu? Ba da. Și nu sunt singuri pe lume să facă asta. Oh, nu. Nu nu nu!

 

Dornici de lucru, vietnamezii au aruncat mănușa de ajutor indienilor de la Mahindra și italienilor de la Pinifarina, iar caroseriile s-au făcut fără niciun mulaj de lut sau alte componente asemănătoare (exercițiu obligatoriu la toate elaborările stilistice). Dar… vietnamezii au făcut mașina fără să fi fost la școala de făcut mașini.
Adevărul e că… la tarficul din Vietnam, numai o mașină grozavă inventată în Germania și coafată la Hanoi lipsea. Pe bune!
Inițial am vrut să aștept până la primele imagini de la salonul parizian (marți e prima zi de presă) pentru a vă arăta rodul dragostei dintre Germania și Vietnam. Dar… așteptarea nu are nici de data asta niciun rost. O să fie și acolo, pe Sena, lucruri frumoase de arătat. Așadar iată cum arată VinFast-urile.