Tendințe de piață și date macro
În Europa, până în august 2025, înregistrările de autoturisme noi au scăzut ușor, cu –0,1 % față de aceeași perioadă din 2024. Segmentul mașinilor complet electrice (BEV) a ajuns la 15,8 % din piață (față de 12,6 % anul trecut). Hibrizii (HEV + plug-in hybrizi) continuă să crească și să rămână cea mai populară alegere — plug‑in hybrizii ating ~8,8 % din înregistrări.

Mașinile pe benzină și diesel împreună au scăzut semnificativ, ajungând la ~37,5 % din piață (față de ~47,6 % cu un an înainte).
Producția auto europeană continuă să fie sub presiune: în 2024, producția de autoturisme a scăzut la ~11,5 milioane unități, iar producția de vehicule comerciale s-a redus cu aproape 10 %. (Date oificiale ACEA).
ACEA este prescurtarea de la European Automobile Manufacturers’ Association – adică Asociația Constructorilor Europeni de Automobile.
Cine sunt membrii ACEA: marii producători auto europeni – de la Volkswagen, BMW, Mercedes-Benz, Renault, Stellantis, Volvo, până la Dacia–Renault (prin grup) și alți constructori.
Ce face:
• reprezintă interesele industriei auto europene în fața instituțiilor Uniunii Europene;
• participă la discuțiile despre reglementări privind emisii, siguranță rutieră, electrificare, infrastructura pentru vehicule electrice și taxe;
• publică statistici și rapoarte detaliate despre piața auto europeană (vânzări, producție, exporturi, infrastructură de încărcare etc.).
De ce e importantă:
Industria auto europeană angajează direct și indirect peste 12 milioane de persoane și reprezintă o parte majoră din economia UE. ACEA funcționează ca un fel de „voce oficială” a constructorilor în dialogul cu Bruxelles-ul.
Unde se află: sediul e la Bruxelles, chiar lângă instituțiile europene.

Ultimă oră: Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a lansat un apel ferm la o strategie continentală pentru dezvoltarea mașinilor autonome. Vorbind la Italian Tech Week de la Torino – orașul care rămâne inima industriei auto italiene – von der Leyen a subliniat că inteligența artificială ar putea fi cheia pentru relansarea unui sector auto european aflat sub presiune, dar și pentru creșterea siguranței rutiere.
Mesajul ei a fost clar: Uniunea Europeană are nevoie de o strategie „AI first”, adică o prioritate absolută acordată inteligenței artificiale, mai ales în domenii strategice precum mobilitatea. Bruxelles-ul vede astfel o șansă nu doar de a ține pasul cu Statele Unite și Asia, ci și de a repoziționa Europa ca lider global în industria auto, într-un moment în care viitorul transporturilor se scrie cu software, algoritmi și autonomie.
Președinta Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a transmis un mesaj cu greutate la Italian Tech Week de la Torino: „Mașinile autonome sunt deja o realitate în Statele Unite și China. La fel ar trebui să fie și în Europa”. Ea a subliniat că strategia „AI first” înseamnă, de fapt, și „safety first” – siguranța trebuie să fie prioritatea zero.
Discursul a venit pe fondul presiunilor tot mai mari asupra industriei auto europene, care riscă să rămână în urmă față de giganții tehnologici din SUA și China. Bruxelles-ul caută să întărească competitivitatea industrială, iar soluția invocată de șefa Comisiei este o rețea europeană de orașe care să testeze vehicule autonome – inițiativă pentru care deja 60 de primari italieni și-au arătat interesul.
În aceeași conferință, unde au vorbit și Jeff Bezos, fondatorul Amazon, sau John Elkann, președintele Ferrari și Stellantis, Ursula von der Leyen a insistat asupra faptului că mașinile viitorului trebuie să fie „made in Europe și făcute pentru drumurile europene”.
Automotive-ul european, care angajează milioane de oameni, trece printr-o transformare accelerată sub presiunea digitalizării și decarbonizării. Von der Leyen a punctat că inteligența artificială poate reduce aglomerația, lega zonele izolate de transportul public și, în același timp, poate salva locuri de muncă. Concluzia ei a fost limpede: „Viitorul automobilelor – și automobilele viitorului – trebuie să fie făcute în Europa.” (Reuters)
Analitice
Așadar, în termeni structurali, industria auto europeană devine mai dependentă de componente externe, în special China, ceea ce ridică riscuri pentru lanțurile de aprovizionare.
În ceea ce privește viitorul mobilității, scenariile privind adoptarea vehiculelor autonome (AV) relevă că deși progresul tehnic e în curs, adoptarea la scară largă va depinde foarte mult de reglementări, infrastructură și acceptare publică.
arXiv (se citește „arhiv”), o platformă online de articole științifice, lansată în 1991 la Los Alamos și administrată acum de Universitatea Cornell din Statele Unite.
E un depozit public (open access) unde cercetătorii își postează articolele înainte ca acestea să apară oficial în reviste științifice cu peer review.
Domeniile principale sunt: fizică, matematică, informatică, biologie cantitativă, economie, statistică și, tot mai recent, inteligență artificială.
Avantajul e că oricine are acces gratuit la articole – sunt disponibile integral, fără plată.
Comunitatea îl folosește pentru a face cunoscute rapid rezultatele cercetării, pentru că procesul clasic de publicare academică poate dura luni sau ani.
Pe scurt, arXiv e locul unde „pulsează” știința înainte să intre în cărți sau reviste.
Lansări și modele noi
Dacia Hipster Concept: un prototip electric ultraaccesibil, de ~3 metri lungime, sub 800 kg, cu autonomie modestă (~150 km) și viteză maximă de ~90 km/h. Scopul: să contracareze EV-urile chinezești ieftine pe piața europeană. Conceptul depinde de introducerea unei noi categorii europene, similară “kei car”-urilor japoneze, care să permită norme mai permisive de siguranță și echipare. (Reuters)
Volkswagen – serie de EV-uri compacte (2026): VW a anunțat că în 2026 va lansa o familie de vehicule electrice mici, inclusiv modele sub marca VW, Cupra și Škoda, cu prețuri începând de la ~25.000 € și autonomie de până la ~450 km. (The Wall Street Journal)
Toyota produce primul EV complet în Europa: Toyota va transforma fabrica din Kolín, Cehia, pentru a produce un EV complet (investiție de ~680 mil. € plus sprijin guvernamental) și va lansa în total 9 modele EV până în 2026 în Europa. (Reuters)
Nissan Micra EV: versiunea complet electrică a celebrei Micra, construită pe platforma AmpR Small (coloquial legată de Renault 5 / Renault 4). Versiunile oferă baterii de ~40 și 52 kWh; vânzările au început din septembrie 2025. (Nissan News)
Mercedes-Benz CLA — generația 2025 (HEV și EV unificate): Noul CLA, bazat pe platforma MMA, aduce atât variante cu motor termic, cât și electrice, cu același design exterior și interior. EV‑urile au arhitectură de 800 V, posibilă încărcare rapidă (~320 kW) și o transmisie în două trepte pe puntea spate. (Just Auto)
DS N°8: model crossover electric de dimensiuni medii, produs în Italia, face parte din noua strategie de brand naming a DS.
Mazda EZ‑60 / CX‑6e: un SUV mid‑size electric (sau cu extindere rang, EREV) lansat în China, care va fi comercializat în Europa sub denumirea CX‑6e. Autonomia electrică estimată: 520–620 km.
Noua generație Toyota RAV4 (2025/2026): primul RAV4 cu gamă complet „electrificată” — va fi disponibil în versiuni HEV și PHEV. PHEV‑ul european va avea ~100 km autonomie electrică (WLTP) și va fi disponibil în 2026 pe piața europeană. (AutomotiveNews)
Strategii și schimbări de direcție
Volkswagen & Cariad: după numeroase întârzieri și costuri mari, VW restructurează unitatea software Cariad. Rolul ei nu va mai fi dezvoltarea „full in-house”, ci mai degrabă integrarea tehnologii externe și cooperarea cu alți furnizori: Rivian, Xpeng. (Financial Times)
Europa și AI / autonom: Ursula von der Leyen a cerut un efort coordonat european pentru vehicule autonome și AI în mobilitate, cu pilotaje locale, pentru a recupera ritmul față de SUA și China. (Reuters)
Stellantis și revenirea spre motoare termice (SUA): În SUA, Stellantis pare să tempereze ambițiile EV pentru brandurile Jeep, Dodge și Ram, revenind la motoare pe benzină, în parte ca răspuns la evoluțiile politice și fiscale. (The Sun)
BYD – “guerilla” pe segmentul compact EV: BYD a lansat modelul Dolphin Surf în Marea Britanie (~£18.650) pentru a pătrunde segmentul de EV-uri compacte europene. Strategia: margini mici, penetrare agresivă. (Financial Times)
Inițiative UE: Comisia Europeană lansează programe noi în colaborare cu industria pentru întărirea poziției europene în mobilitatea viitoare. (European Commission)
Sinteză:
Există o „polarizare” în industria auto: în timp ce segmentul premium și tehnologic continuă să avanseze, presiunea costurilor forțează producătorii să regândească strategiile (de ex. VW cu Cariad, BYD pe segmentul mic). Piețele emergente de EV-uri compacte devin fronturi foarte disputate — mai ales în Europa — cu producători chinezi și jucători europeni încercând poziționări agresive.
Inteligența artificială și autonomia redevin miză politică și industrială — nu doar o chestiune tehnică.
Schimbările strategice (precum retrageri parțiale EV, reveniri spre motoare termice, redefinirea lanțurilor de software) merită urmărite atent, pentru că indică „recalibrări” majore în planuri care până nu demult păreau imuabile.
România & Europa de Est – noutăți locale
Creștere spectaculoasă pe piața auto românească
În septembrie 2025, vânzările de mașini noi în România au crescut cu ~39 % comparativ cu anul trecut, cu peste 12.400 de vehicule vândute. (Automarket)
— Segmentul vehiculelor comerciale ușoare a urcat și el (+8,9 %) în august, deși unele subsegmente cresc mai lent. (Revista Biz)
Preferințe auto locale
În iulie 2025, comparația cu iulie 2024 arată o creștere de ~26,2 % în înmatriculările de autoturisme noi. (Autovit)
Totuși, luna mai avea o scădere puternică de ~33 % față de 2024, din cauza lipsei programului Rabla. (Autocritica)
Inițiativa ACEA CEE Automotive Hub
Europa Centrală și de Est produce aproximativ o treime din autoturismele UE și angajează peste două milioane de oameni pe lanțul valoric. Pentru a avea voce mai puternică la Bruxelles, ACEA lansează „CEE Automotive Hub” pentru coordonare și reprezentare mai bună. (ACEA)
Intrare chineză prin motoare clasice
Brandul chinez Jetour va începe vânzările în Europa, începând cu Polonia, cu modele cu motoare termice (X70 Plus, Dashing, T2). Astfel evită tarifele impuse EV-urilor chinezești. (Reuters)
Dacia Bigster – SUV produs local
Dacia produce noul model Bigster la Mioveni din 2025 — crossover compact bazat pe platforma CMF-B, disponibile variante cu benzină / hibrid. (AutomotiveNews)
Europa & global – ce se întâmplă în regiune
BYD lansează model ultra-compact în UK
BYD a introdus modelul „Dolphin Surf” în Marea Britanie, preț ~ £18.650 — semn că prețurile pentru EV-uri mici în Europa se vor intensifica. (Financial Times)
Strategie industrială europeană & autonomie
Comisia și industria auto pun în dezbatere un plan european care vizează consolidarea lanțurilor regionale, reducerea dependenței de China și adaptarea strategiei industriale. (McKinsey & Company, EIT Manufacturing)
Dar provocările persistă: reglementările sunt fragmentate, investițiile în infrastructură întârzie, iar competiția est-vest devine mai acerbă. (Jacques Delors Centre)
Reguli mai stricte pentru emisiile din 2025
Standardul Euro 7 intră în vigoare și impune limite mai dure pentru emisii, afectând motoarele pe benzină, hibrizi și chiar mașinile electrice (controlând scurgerile etc.). (EIT Manufacturing)
Șef BMW Africa cere cooperare baterii cu Europa
CEO-ul BMW South Africa propune o strategie comună Europa – Africa pentru a crea un lanț alternativ de baterii electric. Scop: reducerea dependenței de China. (Reuters)
„Rasă est-vest” la IAA: transformarea digitală devine axa competiției
La salonul IAA, jucătorii estici (chinezi, coreeni) și occidentali au pus accent pe software, conectivitate și elektrificare. Strategiile se redefiniesc sub presiunea competitivității digitale. (AutomotiveNews)
Grafice utile
Grafic EV Charging Index Romania arată creșterea infrastructurii de stații de încărcare în România și a indicatorilor relevanți (raport Roland Berger)
Graficele globale atestă creșterea vânzărilor de EV-uri față de ICE-uri, Internal Combustion Engine – adică motoare cu ardere internă .(trend global)
Date și tendințe locale / regionale
Scăderi puternice pe piața auto românească
În prima jumătate a lui 2025, livrările de mașini noi în România au scăzut cu ~22 % față de 2024, pe fondul incertitudinilor politice și întârzierilor în programul Rabla. (Autovista24)
EV-uri în declin pe piața românească
Volumul vânzărilor de mașini complet electrice (BEV) a căzut cu ~44,3 % față de anul precedent. Din cauza suspendării parțiale a stimulentelor (“Rabla Plus”), cota BEV în România a scăzut la ~4,9 % din totalul mașinilor noi. (Eleport)
Piața EV românească pierde ~38,1 % în 2025 și ajunge la ~4 % din totalul vânzărilor. (Focus2Move)
Reziliența infrastructurii de încărcare
Chiar dacă vânzările EV sunt în scădere în România, numărul stațiilor de încărcare a crescut ~33 % față de anul precedent, depășind 4.500 de puncte activate. (Roland Berger)
Un proiect major: hub pe autostrada A1, cu 34 de stații rapide (inclusive pentru camioane) – parte din strategia națională finanțată european. (Roland Berger)
Brandurile chineze cresc exploatarea pieței europene
Chiar în contextul unei piețe europene ușor contractate (-0,3 % în H1 2025), mărci chinezești au dublat cota pe care o ocupă: ~5,1 % în primele 6 luni. (Best Selling Cars)
Europa: trend stabil în BEV și hibrizi
În UE, în T1 2025, mașinile electrice (BEV) au avut o creștere de ~23,9 % și au ajuns la ~15,2 % din înmatriculări. Hibrizii (full + mild) au dominat cu ~35,5 %. (ACEA)
Și în primele 7 luni, producătorii europeni și-au majorat vânzările BEV cu ~38 %.



