2025: săptămâna 39

Lansări de modele & concepte

Radu Micu, 2025 sept. 22

Leapmotor B05
Producătorul chinez de EV lansează la IAA Mobility de la Munchen hatchback‑ul B05.Se adaugă la gama pentru Europa, livrările încep Q2 2026 după lansarea internă în China în Q4 2025. Segment sportiv‑tineresc, mai multe culori, parte din strategia de a oferi EV‑uri accesibile-există deja modele sub ~€30.000. (Reuters)

Ferrari 849 Testarossa Hybrid
Ferrari revine cu versiuni plug‑in hibrid, reînviind numele „Testarossa”. Motor V8 + 3 motoare electrice, ~1.050 CP. Prețuri mari: în jur de €460.000 pentru coupé și ~€500.000 pentru varianta spider. Livrările Europa în Q2‑Q3 2026. (ANSA)

Polestar 5
Sedan/grand tourer electric, performanțe ridicate (în jur de 748‑884 CP în funcție de versiune), baterie ~112 kWh. Se poziționează ca rival pentru Porsche Taycan și BMW i5. (Road & Track)
Renault Clio 6
A șasea generație Clio, cu schimbări de design semnificative, mai lung cu ~7 cm, look mai sportiv, tehnologii moderne de infotainment și numeroase sisteme de asistare șofer. Versiuni pe benzină, hibrid și LPG. (Reuters)

Hyundai Concept THREE
Concept EV compact sub brandul IONIQ, prezentat la IAA Mobility. Semnal că Hyundai vrea să-și întărească oferta de EV‑uri compacte în Europa. (Hyundai News)

Leapmotor B05 EV

Strategii, politici și tendințe de piață
Accesibilitatea EV‑urilor mici & tarife sub ~€25.000
Mai multe mărci (Leapmotor, VW etc.) pun accent pe EV‑uri “entry level” pentru a atrage consumatori care încă ezită din cauza prețului mare. (CBT News)
Volkswagen – „Electric Urban Car Family”
VW lansează o familie de mașini electrice urbane (4 modele) cu prețuri pornind de la ~€25.000, vizând ~20% din piața de EV‑uri mici în Europa. (EMobility+)

Tehnologii de baterii noi („Unified Cell” de la PowerCo), cu fabricare în Europa.
Volkswagen Group
Presiune pe reglementările verzi din partea industriei
Reprezentanți ai constructorilor auto solicită UE să revizuiască unele reglementări climatice, considerându-le prea ambițioase sau greu de atins fără efecte adverse. (Just Auto)
UE continuă să lanseze inițiative pentru a-și conserva rolul de lider în industria auto, inclusiv la nivel politic și de sprijin pentru inovare. (European Commission)

Strategii de producție locală & competiție din China
Chinezii își extind prezența în Europa, nu doar prin importuri, ci investind în fabrici locale pentru a eluda tarife și pentru a scurta lanțurile de aprovizionare. Semnificativ: cinci constructori chinezi au anunțat investiții > €20 miliarde. (chinadailyhk)
VW/PowerCo/Elli pun accent pe baterii „made in Europe” (ex: solid state, tehnologii noi) pentru a reduce dependența de extern. (Volkswagen Group)

Volume mari de modele EV așteptate până în 2030+
Industria europeană planifică ~350 de noi modele EV până în 2032, din care peste 70% BEV (baterie). Restul – hibride, plug‑in etc. (McKinsey & Company)
Creștere în vânzări EV pe multe piețe europene, dar și “probleme” legate de costuri, lanțuri de aprovizionare, infrastructură de încărcare, reglementări. (Autovista24)

Schimbări de strategie la branduri premium / de performanță
Ferrari: menține hibridizarea, anunță și electrice, dar nu renunță rapid la motoarele termice/combinate. (Reuters)
Maserati, cu noul MCPura: perfomanță, rafinament, dar și adaptare la tendințele de design și tehnologie avansată. (Road & Track)

Provocări & riscuri
Tarife comerciale (ex: între UE și China / SUA) afectează costurile de export/import.
Costuri ridicate pentru tranziția EV (baterii, infrastructură, adaptări de producție).
Concurența chineză cu produse accesibile și prețuri competitive, plus investiții locale pentru a ocoli taxele.
Reglementări de mediu stricte în UE – necesită investiții consistente în tehnologii ecologice și adaptare legislativă.
Piața de consum încă mai rezervată dacă prețurile EV‑urilor nu scad sau dacă autonomia / infrastructura nu se îmbunătățește vizibil. (CBT News)

Strategii & schimbări structurale
Summitul auto al UE – accent pe vehicule electrice + politici clare
UE şi industria auto au reafirmat angajamentul pentru obiectivele CO₂ pentru 2035, în cadrul dialogului strategic privind viitorul industriei auto europene. (McKinsey & Company, euronews)
Între subiectele discutate: armonizarea politicilor de sprijin, stimulente, lanțuri de aprovizionare reziliente, inovare. (European Commission)

Plan de acțiune în Europa: investiții masive & multe modele EV
Peste €150 miliarde anual este estimarea investițiilor necesare pentru ca industria auto europeană să se adapteze la viitor – electrificare, eficiență, competitivitate. (McKinsey & Company)
Estimativ ~350 de noi modele de vehicule electrice (în principal BEV) până în 2032. (idem)
Se pune accent pe transformarea companiilor, modernizarea lanţului valoric, reducerea dependenței de importuri externe, reglementări echitabile. (ibidem)

Presiune pentru politici realiste și cadru legislativ stabil
Industria auto cere UE să ajusteze strategiile de tranziție verde astfel încât să reflecte realitățile economice – costurile crescute, infrastructura încă insuficientă pentru EV, competiția globală (în special din partea Chinei). (Just-Auto)
De asemenea, s-a semnat un Memorandum de Înțelegere între Comisie și părți interesate pentru a impulsiona programele de inovare coordonate. (ACEA)

Mărci chinezești în plin elan

Automatizare & tehnologii de producţie
Industria auto europeană a instalat ~23.000 roboți în 2024, continuând investiţiile în automatizare.
(IFR International Federation of Robotics)
Modele noi cer protocoale tehnologice mai avansate (ex: sisteme ADAS, integrarea AI etc.), iar construcțiile de vehicule se schimbă pentru adaptarea la EV & hibride. (Consumer Reports)

Lansări de modele & extinderi notabile
Jetour (China) intră pe piaţa din Europa, începând cu Polonia
Vor comercializa modele cu motoare clasice (combustie) pentru început: X70 Plus, Dashing, T2.
Vor deschide ~30 de dealeri până la mijlocul lui 2026.
Strategia: evitarea tarifelor pentru EV‑uri chineze, oferirea iniţială a modelor “convenționale”, apoi posibil hibrizi / EV. (Reuters)

Maruti Suzuki lansează e‑Vitara
Primul EV al Maruti Suzuki, produs în India și destinat exportului (inclusiv în Europa și Japonia).
Spec: baterii LFP de ~49‑61 kWh, autonomie WLTP ~346‑426 km, prețuri în UK începând de la ~£29,999. (Suzuki News)

Kia EV4
Un model electric compact oferit în variante sedan și hatchback, produs și pentru piața europeană.
Se află în portofoliu ca al cincilea model EV al mărcii. (km77.com)

KIA EV IV

Geely Galaxy M9
SUV plug‑in hybrid de dimensiuni mari, cu autonomie electrică decentă (~85‑210 km WLTC în funcție de baterie), plus un sistem hibrid performant pentru versiunile superioare.
Include tehnologii avansate: display generos, ADAS, ambient interior sofisticat. (Geely World)

Provocări & tendinţe în piaţă
Cererea pentru EV în Europa crește, dar nu la nivelurile prognozate: unii constructori observă stagnări sau creșteri mai mici decât estimările inițiale. (AP News)
Costurile de tranziție (baterii, infrastructură de încărcare, materii prime, reglementări) sunt mari și generează presiuni financiare.
Dependința de furnizori extra‑UE pentru componente critice rămâne o vulnerabilitate. (arXiv)
Noul cadru legislativ al UE pune accent pe reguli stricte de emisii, dar și pe flexibilitate temporară pentru a permite industriei să se adapteze. (AP News)

Mai multe stiri din lumea auto pe https://ogr.ro